Inleiding
In de opmaat naar deze begroting hebben raad en college in een beeldvormende sessie ideeën gevormd over de omvang van de bezuinigingsopgave en richting waar we bezuinigingsmaatregelen willen zoeken. Een bundel met bezuinigingskaarten gaf daarbij een beeld van welke maatregelen – over de gehele breedte van de werkvelden van de gemeente – mogelijk zijn om bezuinigingen te nemen.
Op basis van deze bundel en de beeldvormende sessie van raad en college in september heeft het college een pakket van bezuinigingsmaatregelen geselecteerd. Dit voorstel brengt de uitgaven en inkomsten voor de komende jaren in evenwicht. Hierbij zijn de onderstaande uitgangspunten gehanteerd:
- Onomkeerbare keuzes zoveel mogelijk vermijden
Vertrekpunt is te voorkomen dat bezuinigingsmaatregelen tot onomkeerbare zaken leiden.
- Impact en gevolgen van corona proberen niet te versterken
Bij bezuinigingen en lastenverzwaring zoveel mogelijk de meest getroffenen van impact en gevolgen coronacrisis – korte en lange termijn – ontzien.
- Grip op uitgaven Jeugdzorg en Wmo
Toekomstbestendig maken uitgaven Jeugd en Wmo.
- Kansen benutten voor gewenste ontwikkelingen/bewegingen:
- De huidige situatie biedt ook kansen; deze benutten voor wat we willen (Raadsakkoord en Collegeprogramma), zoals transities;
- De 7 prioriteiten uit het raadsakkoord en collegeprogramma.
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Toezicht en regels | ||||
Versoberen voorlichting door Bureau HALT | € 10.000 | € 10.000 | € 10.000 | € 10.000 |
Voorzieningenniveau | ||||
Taakstelling maatschappelijk vastgoed | € 0 | € 50.000 | € 75.000 | € 75.000 |
Taakstelling sport | € 70.000 | € 120.000 | € 145.000 | € 170.000 |
Versoberen dienstverlening dierenwelzijn | € 25.000 | € 50.000 | € 50.000 | € 50.000 |
Verminderen ondersteuning verenigingen met subsidies | € 25.000 | € 25.000 | € 25.000 | € 25.000 |
Publieke dienstverlening | ||||
Verminderen openingstijden publiekshal (fysiek en telefonisch) | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 |
Stoppen met publicatie Info pagina | € 50.000 | € 50.000 | € 50.000 | € 50.000 |
Efficiencyslag toeristische promotie | € 22.000 | € 22.000 | € 22.000 | € 22.000 |
Versoberen participatiebijeenkomsten | € 25.000 | € 25.000 | € 25.000 | € 25.000 |
Verminderen inzet participatieraad (en andere adviesraden) | € 10.000 | € 10.000 | € 10.000 | € 10.000 |
Leefomgeving | ||||
Versoberen onderhoud wegen | € 75.000 | € 75.000 | € 75.000 | € 75.000 |
Spaarstop Mobiliteitfonds Ijmond | € 195.000 | € 195.000 | € 195.000 | € 0 |
Stoppen inzet op recreatieve netwerken | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 |
Verminderen inzet op parken en groen | € 17.000 | € 0 | € 20.000 | € 0 |
Taakstelling Omgevingsdienst Ijmond | € 37.000 | € 290.000 | € 290.000 | € 290.000 |
Versoberen inzet domein fysieke leefomgeving | € 55.000 | € 55.000 | € 55.000 | € 55.000 |
Verminderen inzet fysieke wijkteams | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 |
Maatschappelijke ondersteuning (jeugd en volwassenen) | ||||
Aanscherpen indicatierichtlijn Wmo | € 63.000 | € 1.090.000 | € 1.090.000 | € 1.090.000 |
Grip op uitgaven Jeugdzorg | € 2.491.000 | € 2.737.000 | € 3.032.000 | € 3.265.000 |
Verlengen termijn voordat aanvullende inkomenstoeslag | € 34.000 | € 34.000 | € 34.000 | € 34.000 |
Versoberen tegemoetkoming ziektekosten | € 124.000 | € 124.000 | € 124.000 | € 124.000 |
Meedoen en preventie | ||||
Verminderen bijdrage ontmoeting in de wijk | € 25.000 | € 172.000 | € 172.000 | € 172.000 |
Verminderen bijdrage kunst en cultuur | € 0 | € 65.000 | € 65.000 | € 65.000 |
Versoberen inzet sportstimulering | € 75.000 | € 150.000 | € 150.000 | € 150.000 |
Verminderen activiteiten ontmoeting volwassenen | € 10.000 | € 20.000 | € 20.000 | € 20.000 |
Doorontwikkeling werkwijze wijkteams | € 49.000 | € 49.000 | € 87.000 | € 87.000 |
Bestuur en organisatie | ||||
Versoberen (bijdrage aan) formele bijeenkomsten | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 |
Versoberen regionale samenwerking | € 20.000 | € 40.000 | € 40.000 | € 40.000 |
In gemeentehuis huisvesten van BOA's | € 22.000 | € 22.000 | € 22.000 | € 22.000 |
Taakstelling ambtelijke organisatie | € 150.000 | € 300.000 | € 300.000 | € 300.000 |
Verhogen inkomsten | ||||
Stoppen onderscheid evenementenvergunningen | € 0 | € 10.000 | € 10.000 | € 10.000 |
Verhoging parkeerinkomsten | € 43.000 | € 43.000 | € 43.000 | € 43.000 |
Verhogen tarieven gebruik sportaccommodaties | € 60.000 | € 60.000 | € 60.000 | € 60.000 |
Doorberekenen kosten in marktgelden | € 11.000 | € 11.000 | € 11.000 | € 11.000 |
TOTAAL | 3.913.000 | 6.024.000 | 6.427.000 | 6.470.000 |
Toezicht en regels
Versobering voorlichting door Bureau HALT
We kiezen voor een gerichtere inzet van de voorlichtingsactiviteiten door Bureau HALT. Het Bureau Halt heeft een wettelijke taak bij het de uitvoering van strafrechtelijke sancties wat betreft jeugd. Het Bureau Halt verzorgt de zogenaamde Halt-straffen. Het ministerie van Veiligheid en Justitie financiert de uitvoering van de Halt-straffen. Bureau halt verzorgt ook diverse preventieactiviteiten voor Velsen. Deze gaan we gerichter inzetten en op de kosten besparen.
Consequentie is het risico dat de kracht afneemt van de aanpak van een van de belangrijke thema’s in het integraal veiligheidsbeleid; aanpak jeugdcriminaliteit, jeugdoverlast, bijdrage aan veilige publieke taak en een veilige wijk.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Versoberen voorlichting door Bureau HALT | 10 | 10 | 10 | 10 |
Voorzieningenniveau
Taakstelling maatschappelijk vastgoed
Een slimmer gebruik van maatschappelijk vastgoed door het combineren van functies. Door het combineren van functies kan het aantal gebouwen dat gebruikt wordt, worden teruggebracht, de exploitatiekosten van het vastgoed worden daardoor verlaagd. Deze besparing wordt gerealiseerd door het project maatschappelijk vastgoed een taakstelling mee te geven van € 75.000.
Voor (een deel van ) de inwoners die gebruik maakt van deze functie(s) wijzigt de locatie waar de activiteiten worden aangeboden. Het resultaat kan zijn dat niet alle maatschappelijke functies meer “om de hoek” wordt aangeboden. Ook vraagt dit een goede samenwerking van instellingen en verenigingen die gezamenlijk gebruik gaan maken van een locatie. De invulling van de taakstelling gaat in samenspraak met de raad via het programma Maatschappelijk Vastgoed
Taakstelling Sport
We zetten hier in op een efficiëntieslag en lichten de uitgaven door. Denk bijvoorbeeld aan de uitgaven voor het onderhoud aan en exploitatie van de accommodaties, maar ook aan de ambtelijke inzet.
Consequentie is het risico van bijvoorbeeld fasering of verlaging van het niveau van het onderhoud aan sportaccommodaties, en/of versobering van de dienstverlening. Ondertussen loopt ook een onderzoek naar de verzelfstandiging van sport. Verzelfstandiging kan op termijn financiële voordelen opleveren, maar dat is niet het doel van het onderzoek. De raad wordt daarbij betrokken.
Versoberen dienstverlening dierenwelzijn
De uitgaven brengen we naar beneden door een versobering van de dienstverlening. Mogelijkheid is afgezien van de jaarlijkse indexatie van de gemeentelijke bijdrage de organisaties in dit werkveld.
Bezuinigingen op het dierenwelzijnsbeleid hebben directe gevolgen voor organisaties in dit werkveld. Niet wettelijk verplichte aspecten van dierenwelzijn zullen in toenemende mate moeten worden uitgevoerd door privaat gefinancierde instellingen.
Verminderen ondersteuning verenigingen met subsidies
We verminderen de bijdrage aan verenigingen (cultuur, sport). Verenigingen zullen meer inspanningen moeten verrichten voor een sluitende begroting.
Consequentie is het risico dat het aanbod van activiteiten en voorzieningen voor inwoners versobert.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Taakstelling maatschappelijk vastgoed | 0 | 50 | 75 | 75 |
Taakstelling sport | 70 | 120 | 145 | 170 |
Versoberen dienstverlening dierenwelzijn | 25 | 50 | 50 | 50 |
Verminderen ondersteuning verenigingen met subsidies | 25 | 25 | 25 | 25 |
Publieke dienstverlening
Verminderen openingstijden publiekshal (fysiek en telefonisch)
De openingstijden verminderen door de openstelling van zowel de balie en als de telefonie per dag te verkorten of te versmallen.
Consequentie is dat inwoners en ondernemers minder vaak terecht kunnen voor het afhandelen van zaken en producten die zij nodig hebben op het gemeentehuis en zij zullen minder snel een antwoord krijgen wanneer zij telefonisch contact zoeken met het gemeentehuis. De kwaliteit van de dienstverlening wordt verlaagd en doet iets met het imago van de gemeente Velsen.
Stoppen met publicatie Infopagina in krant
De gemeente is niet verplicht besluiten en aankondigingen te publiceren in een lokale krant. We stoppen met het publiceren van de wekelijkse infopagina in de Jutter Hofgeest. Publicaties vinden alleen digitaal plaats. We plaatsen (een verwijzing naar) deze berichten op onze gemeentelijke website, zoals we nu ook al doen. Voor mensen die geen online toegang hebben of niet met een computer kunnen omgaan ligt er een papieren inkijkexemplaar bij buurthuizen.
Consequentie is dat mensen die moeite hebben met digitale apparaten niet of moeilijk toegang kunnen krijgen tot voornoemde publicaties. We zouden een (beeldende) campagne kunnen maken om mensen op de hoogte te stellen van waar en hoe ze alsnog aan de informatie kunnen komen.
Versoberen participatiebijeenkomsten
Het aantal participatiebijeenkomsten verminderen en versoberen. Deze zoveel mogelijk in het raadhuis of online organiseren.
Met deze maatregel worden de mogelijkheden om te participeren versoberd.
Efficiencyslag toeristische promotie
We integreren de toeristische marketing en promotie geheel met citymarketing. Deze efficiencyslag levert een besparing op van ongeveer € 22.000. Dan is het natuurlijk wel van belang dat er vanaf 2022 structureel middelen beschikbaar zijn voor citymarketing.
Minderen bijdrage aan Participatieraad (en andere adviesraden)
Verminderen van de gemeentelijke bijdrage dat de Participatieraad (en andere adviesraden) kan inzetten voor participatietrajecten, publiciteit, vrijwilligersbijdragen leden, huur van locaties en deskundigheidsbevordering.
Consequenties is dat de mogelijkheden voor de Participatieraad (en andere adviesraden) versoberen, en het risico dat de participatie van inwoners minder wordt.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Verminderen openingstijden publiekshal (fysiek en telefonisch) | 30 | 30 | 30 | 30 |
Stoppen met publicatie Info pagina | 50 | 50 | 50 | 50 |
Efficiencyslag toeristische promotie | 22 | 22 | 22 | 22 |
Versoberen participatiebijeenkomsten | 25 | 25 | 25 | 25 |
Verminderen inzet participatieraad (en andere adviesraden) | 10 | 10 | 10 | 10 |
Leefomgeving
Versoberen onderhoud wegen
We voeren alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud aan wegen uit. Daarnaast stellen we groot-onderhoud nog langer uit door lokaal te blijven repareren. We gaan dan vooral reageren op meldingen.
Consequentie van deze maatregel is dat we mogelijk vaker terug moeten naar dezelfde locatie voor het verhelpen van herhaalklachten. Dit heeft mogelijk een negatief effect op het imago van de gemeente. De bestrating wordt veilig gehouden maar het beeld versobert en verrommelt. Het blijft schoon, veilig en heel, maar het ziet er minder strak uit. Er komen meer meldingen. Voor een deel moet extra uitgerukt worden en voor een deel moet ‘nee’ verkocht worden. Vaker discussies met inwoners wat veilig is en wat niet. Te lang uitstellen van groot onderhoud kan voor asfaltwegen leiden tot kapitaalvernietiging wanneer deelherstel niet meer mogelijk is.
Spaarstop mobiliteitsfonds
Velsen werkt samen met Beverwijk en Heemskerk aan verbeteringen in de IJmond op het gebied van mobiliteit. Hiertoe is in 2017 ook een mobiliteitsfonds ingesteld waaraan de drie gemeenten jaarlijks bijdragen. We stoppen tijdelijk deze bijdrage, zoals we dit ook hebben besproken met onze IJmond-partners. Ook Beverwijk en Heemskerk passen de spaarstop toe.
Er is geen direct maatschappelijk effect. In de afgelopen jaren is al een bedrag gespaard en relatief weinig uitgegeven. De vaste uitgaven voor proceskosten van IJmond Bereikbaar en de te verwachten bijdrage aan het in stand houden van de tweede pont kunnen vooralsnog betaald blijven worden.
Stoppen inzet op recreatieve netwerken
We stoppen tot nader order onze uitgaven aan het up-to-date houden van het fiets- en wandelnetwerk, het stimuleren van het gebruik van fiets- en wandelpaden, uitvoering van onderdelen van het Actieprogramma MRA Landschap, regionale samenwerking op het gebied van recreatieve verbindingen en het realiseren van Toeristische Overstap Punten (TOP’s).
Consequentie is het risico dat het fiets- en wandelnetwerk verouderd raakt en cruciale aansluitingen gaan missen. Het is dan niet meer mogelijk om onderdelen van het Actieprogramma MRA Landschap uit te voeren. Binnen de regio IJmond wordt samengewerkt om de onderwerpen uit de economische IJmond agenda uit te voeren. Een van de onderwerpen is het stimuleren van recreatieve verbindingen en het realiseren van TOP’s. Zonder budget komen deze gezamenlijke producten niet tot stand. Het gaat hier overigens niet om de infrastructuur zelf.
Versoberen inzet parken en groen
We verminderen de inzet op onderdelen waarbij we inschatten dat er met minder inzet ook voldoende resultaat behaald kan worden.
De inzet op vergroening zal hiermee verlaagd en vertraagd worden. De doelen en ambities worden daarmee op langere termijn pas gehaald. Voor de inwoners zal er niet direct een effect zijn in hun woonomgeving anders dan hierboven beschreven.
Taakstelling Omgevingsdienst IJmond
Velsen heeft zowel handhavende taken als beleidsvormende taken op het gebied van milieu en duurzaamheid/energietransitie bij de Omgevingsdienst Ijmond ondergebracht. De kosten van deze taken willen we verlagen en in overleg met de ODIJ een taakstelling invullen (€ 215.000). Wij verwachten dat dit wordt gerealiseerd door enerzijds de overheadkosten zoals huisvesting te verlagen, de havenverordening bij het reguliere toezicht door de ODIJ onder te brengen en meer vanuit opdrachtformulering te werken.
Versoberen inzet domein fysieke leefomgeving
We maken een efficiency- en versoberingslag in onze uitgaven en werkzaamheden in het domein van de fysieke leefomgeving.
Consequentie is het risico dat we minder snel kunnen inspelen op maatschappelijke wenselijke ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het op laten stellen van een paraplubestemmingsplan voor woningsplitsing of een bestemmingsplan voor evenementen of voor een plan voor woningbouwlocaties. Of het inspelen op wensen van bedrijfsleven en horeca. Ook kan het zijn dat we minder tijd in samenspel kunnen steken. Daarnaast kan er door minder inzet op ruimtelijke advisering de kans op beroepszaken groter worden, waardoor er meer inzet nodig is op het eind van het planvormingsproces.
Verminderen inzet fysieke wijkteams
Deze bezuinigingsmaatregel zit in zaken als minder inzet door de wijkrelatiemanager in de fysieke wijkteams, verlagen van het subsidiebudget voor bewoners, bewonersgroepen en de wijkplatforms.
Consequentie is het risico van minder betrokkenheid van Velsenaren bij hun leefomgeving. Minder ondersteuning voor ideeën van Velsenaren die de wijken mooier, leuker, groener en veiliger maken. Woonwijken worden hierdoor minder leefbaar en slimme en innovatieve ideeën van Velsenaren worden minder benut.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Versoberen onderhoud wegen | 75 | 75 | 75 | 75 |
Spaarstop Mobiliteitfonds Ijmond | 195 | 195 | 195 | 0 |
Stoppen inzet op recreatieve netwerken | 30 | 30 | 30 | 30 |
Verminderen inzet op parken en groen | 17 | 0 | 20 | 0 |
Taakstelling Omgevingsdienst Ijmond | 37 | 290 | 290 | 290 |
Versoberen inzet domein fysieke leefomgeving | 55 | 55 | 55 | 55 |
Verminderen inzet fysieke wijkteams | 30 | 30 | 30 | 30 |
Maatschappelijke ondersteuning (jeugd en volwassenen)
Aanscherpen indicatierichtlijnen Wmo
De toegang tot de Wmo-voorzieningen wordt aangescherpt. Daardoor kunnen inwoners minder gebruik maken van deze ondersteunende hulp. Deze maatregel houdt in:
- Nieuw normenkader Hulp bij het huishouden
Het oude normenkader van het CIZ voor hulp bij het huishouden vervangen door een nieuw normenkader van HHM. Dit betekent dat de uren die geïndiceerd worden voor hulp bij het huishouden anders berekend worden. In dit nieuwe normenkader liggen de normtijden gemiddeld lager dan in het oude kader. - Kantelen dagbesteding
Het omvormen van de dagbesteding naar een algemene voorziening. Hierdoor zal er minder gebruik gemaakt worden van de maatwerkvoorziening. - Strikter indiceren Wmo-vervoer
Vanaf een bepaalde leeftijd worden de aanmeldingen voor het Wmo-vervoer telefonisch afgehandeld. Hier kunnen we strikter indiceren waardoor er minder pasjes afgegeven worden.
De besparingen voor de gemeente bij deze maatregel ramen we als volgt:
- Hulp bij het huishouden
Het invoeren van het normenkader zal een besparing opleveren omdat er gemiddeld minder uur geïndiceerd wordt. Er wordt uitgaan van een besparing van 10% op een bedrag van 6,3 miljoen. Daarnaast zien we wel een flinke stijging op het aantal indicaties en een stijging in de tarieven. - Kantelen dagbesteding
Er wordt uitgegaan van een besparing van 20% op het budget van 1,8 miljoen. Een algemene voorziening is laagdrempeliger voor inwoners. Effect hiervan kan wel zijn dat meer mensen gebruik gaan maken van de voorziening. - Strikter indiceren Wmo-vervoer
Er wordt uitgegaan van een besparing van 10% op het budget van 1 miljoen. Op het budget zal bespaard worden. Daarentegen zal er meer personele inzet nodig zijn. Sommige inwoners zullen hierdoor minder snel op pad gaan.
De besparing zal waarschijnlijk niet gelijk voor 100% gerealiseerd kunnen worden.
Grip op uitgaven Jeugdzorg
We gaan budgetplafonds instellen om de groei van de kosten in de jeugdzorg te beperken. Hiermee gaan we meer sturen op de groei bij aanbieders en krijgen we sneller inzicht in de ontwikkelingen bij de aanbieders van jeugdhulp. Ook gaan we een aantal maatregelen in de specialistische jeugdhulp inzetten om te sturen op groei van het hulpgebruik en de gewenste transformatie van de jeugdzorg:
- we gaan inzetten op een vermindering van de intensiteit van de trajecten jeugdhulp daar waar het gaat om ambulante ondersteuning;
- we gaan inzetten op het verkorten van de trajectduur en verbeteren van het resultaat van de trajecten;
- we gaan inzetten op meer pleeggezinnen en gezinsvervangende tehuizen i.p.v. residentieel verblijf.
Tegelijk willen we de inzet in het preventieve veld effectiever maken om de instroom in de specialistische jeugdzorg te verlagen. Denk hierbij aan het verschuiven van de inzet in het preventief veld. Er zal investeringsruimte nodig zijn om deze effectiviteitsslag te kunnen realiseren. We creëren deze ruimte door een deel van de besparing (gerealiseerd met de budgetplafonds en de maatregelen m.b.t. het specialistische deel van de jeugdhulp) hiervoor in te zetten.
Verlengen termijn voor aanvullende inkomenstoeslag
Individuele inkomenstoeslag is een bedrag dat inwoners die langdurig op bijstandsniveau leven en geen zicht hebben op inkomensverbetering, jaarlijks ontvangen als aanvulling op de uitkering. Voor alleenstaanden betreft het € 427 en voor een gezin € 587. De referteperiode om in aanmerking te komen is in Velsen nu 3 jaar. Deze termijn wordt verhoogd naar 4 jaar.
Het gevolg is dat bijstandsgerechtigden die tot 3 jaar een uitkering ontvangen niet meer in aanmerking komt voor de toeslag en er dus in inkomen achteruitgaat. Risico dat armoede stijgt, net als risico op schulden, stress, psychische problemen, etc. Mogelijk stijgt hierdoor ook het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening. Een voordeel is dat werken tijdens de eerste 4 jaar in de bijstand lonend wordt. Men moet immers niet 3, maar voortaan 4 jaar wachten voordat zij aanspraak kan maken op de toeslag.
Versoberen tegemoetkoming ziektekostenverzekering
De vergoeding voor de aanvullende ziektekostenverzekering versoberen door een lagere inkomensgrens te stellen om in aanmerking te komen voor deze regeling. We verlagen deze inkomensgrens van 130% naar 120% van de bijstandsnorm.
Consequentie is het risico dat inwoners zich minder snel aanvullend verzekeren. Dat zal leiden tot hogere medische kosten of ontwijken van zorg. Op termijn kan dit leiden tot hogere maatschappelijke kosten omdat de algehele leefsituatie van mensen verslechtert. Denk aan verslechtering van de gezondheid, stress, psychische problemen, schulden etc. Daarnaast kan dit leiden tot meer aanvragen voor bijzondere bijstand om bepaalde medische zorgkosten toch vergoed te krijgen.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Aanscherpen indicatierichtlijn Wmo | 63 | 1.090 | 1.090 | 1.090 |
Grip op uitgaven Jeugdzorg | 2.491 | 2.737 | 3.032 | 3.265 |
Verlengen termijn voordat aanvullende inkomenstoeslag | 34 | 34 | 34 | 34 |
Meedoen en preventie
Verminderen bijdrage ontmoeting in de wijk
Ontmoetingen tussen inwoners wordt door de gemeente gestimuleerd en gesubsidieerd. In buurthuizen worden activiteiten aangeboden om deze ontmoetingen te stimuleren. Maar ook vrijwilligers en haal/brengdienst dragen bij aan het mogelijk maken van ontmoetingen. Het budget om deze ontmoetingen te faciliteren wordt verlaagd.
Het verminderen van de activiteiten en ondersteuning kan er voor zorgen dat inwoners meer thuisblijven en leiden tot meer eenzaamheid. Kwetsbare inwoners kunnen “uit beeld” verdwijnen of eerder aanspraak maken op andere ondersteunende voorzieningen van de Wmo.
Verminderen bijdrage kunst en cultuur
Velsen subsidieert de lokale verenigingen en muziekonderwijs om deelname aan en kennismaken met cultuur te stimuleren. De bijdrage van de gemeente aan de lokale verveningen en het kunstenonderwijs wordt verlaagd.
Door deze maatregel wordt de deelnemen en kennismaken met kunst en cultuur minder goed gefaciliteerd. Het kan het lokale aanbod versoberen of zorgen voor een verhoging van de bijdrage voor deelnemer. Voor inwoners kan het moeilijker worden om op een laagdrempelige manier in contact te komen met kunst en cultuur. Om de lagere inkomensgroepen te ontzien blijft compensatie via de bijzondere bijstand ongewijzigd.
Versoberen inzet sportstimulering
De gemeente blijft de sportverenigingen ondersteunen voor hun belangrijke rol in de Velsense samenleving, maar het actief stimuleren tot (meer) bewegen wordt versoberd door het aantal buurtsportcoaches te verminderen. De inzet wordt meer gericht op de kwetsbare doelgroepen. Ook worden specifieke projecten versoberd. Dit heeft gevolgen voor de schoolsportkalender, de sportpas, het sportcongres en het sportgala.
Consequentie van deze maatregelen is dat er minder sportactiviteiten, bewegingsonderwijs, beweeg- en gezondheidspreventieprojecten worden aangeboden aan inwoners.
Versoberen activiteiten ontmoeting volwassenen
Verminderen van bijdrage aan activiteiten van Stichting Welzijn op het gebied van ontmoeting van volwassenen.
Consequenties is het risico van toename van vereenzaming en andere problematiek bij kwetsbare inwoners.
Doorontwikkeling werkwijze wijkteams
Met de komst van de nieuwe taken voor Wmo en Jeugdzorg is ook een andere werkwijze geïntroduceerd gericht op de toegang van onder andere deze voorzieningen: keukentafelgesprekken en een doorontwikkeling van de sociaal wijkteams. Deze inzet willen we gerichter maken, geen gesprekken bij alle aanvragen en een verbetering van de bedrijfsvoering van de sociale wijkteams.
Minder inwoners met een ondersteuningsvraag worden in een persoonlijk gesprek gesproken. De dienstverlening blijft hierdoor op peil voor de inwoners die dit nodig hebben en er wordt bespaard op de uitgaven. Het kan echter onrust geven bij onze partners met wie wij de doorontwikkeling van het sociaal wijkteam hebben gerealiseerd.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Verminderen bijdrage ontmoeting in de wijk | 25 | 172 | 172 | 172 |
Verminderen bijdrage kunst en cultuur | 0 | 65 | 65 | 65 |
Versoberen inzet sportstimulering | 75 | 150 | 150 | 150 |
Verminderen activiteiten ontmoeting volwassenen | 10 | 20 | 20 | 20 |
Doorontwikkeling werkwijze wijkteams | 49 | 49 | 87 | 87 |
Bestuur en organisatie
Versoberen (bijdrage aan) formele bijeenkomsten
De gemeente Velsen organiseert of draagt bij aan formele bijeenkomsten, zoals de Nieuwjaarsbijeenkomst, Nationale Dodenherdenking, Koningsdag, Veteranendag, Naturalisatieceremonie, Bijeenkomst lintjesregen, bezoek inwoners i.v.m. huwelijksjubileum en 100-jarigen. De bezuinigingsmaatregel betekent aanpassen van het aantal bijeenkomsten, tijdstip van de bijeenkomsten, de locatie, aankleding, ondersteuning, etc. Ook de representatie wordt versoberd. Dit betreft reiskosten en kosten voor het aanwezig zijn bij bijeenkomsten met stakeholders, bloemen voor genodigden etc.
Consequenties van deze maatregel is het risico dat genodigden en samenwerkingspartners – inwoners, bedrijfsleven, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties – de indruk krijgen dat de gemeente minder aandacht voor hen heeft. En dat daarmee de effectiviteit van samenwerking wordt verminderd. Mogelijk gevolg kan zijn dat de activiteit op termijn niet meer of minder vaak georganiseerd gaat worden.
Versoberen regionale samenwerking
We versoberen onze bijdragen aan regionale samenwerkingsverbanden. Velsen pleegt inzet en draagt bij aan diverse samenwerkingsverbanden. Denk aan het Bestuursplatform Noordzeekanaal-gebied (NZKG), Metropoolregio Amsterdam (MRA), IJmond en Economische Samenwerking IJmond (ESIJ) en regionale havenpromotiestichtingen (Amports, ACP, AYOP).
Consequenties van deze maatregel is minder invloed op besluitvorming en toekomstige ontwikkelingen in voor Velsen cruciale vlakken als Noordzeekanaal-gebied, woningbouw, bereikbaarheid, economie etc.
In gemeentehuis huisvesten van BOA’s
Het team Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte (THOR) is momenteel ondergebracht in een voormalige winkelruimte gelegen aan Plein 1945. Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om de boa’s van THOR een zelfstandige (kantoor)ruimte in het gemeentehuis te bieden. Alles wijst erop dat dit gaat lukken.
Bezuinigingstaakstelling ambtelijke organisatie
De andere bezuinigingsmaatregelen hebben (vaak) ook een effect op de ambtelijke inzet. Immers, als je ergens op bezuinigt, is er (vaak) ook minder inzet van de ambtelijke organisatie nodig op dat vlak, inclusief griffie.
Consequenties van deze maatregel is een versobering van de ambtelijke inzet op de diverse vlakken van de bezuinigingen. De ambtelijke armslag op onderwerpen wordt kleiner, wat kan doorwerken in de inhoudelijke ondersteuning van raad en college. Voor samenwerkingspartners van de gemeente kan de indruk ontstaan dat Velsen minder aandacht heeft.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Versoberen (bijdrage aan) formele bijeenkomsten | 30 | 30 | 30 | 30 |
Versoberen regionale samenwerking | 20 | 40 | 40 | 40 |
In gemeentehuis huisvesten van BOA's | 22 | 22 | 22 | 22 |
Taakstelling ambtelijke organisatie | 150 | 300 | 300 | 300 |
Verhogen inkomsten
Stoppen met onderscheid maken bij leges evenementenvergunningen
Vanwege het maatschappelijke belang van evenementen voor Velsen worden er geen leges geheven indien de vergunning wordt aangevraagd voor niet-commerciële, van groot maatschappelijk belang zijnde activiteiten, gericht op de inwoners van Velsen en die gratis toegankelijk zijn. Dit zijn er circa 60 per jaar. Met deze bezuinigingsmaatregel wordt deze vrijstelling geschrapt.
Consequentie is het risico dat evenementen die de gemeenteraad extra belangrijk vindt (van groot maatschappelijk belang) vaker niet zullen door gaan. Dit kan dan weer gevolgen hebben voor de sociale cohesie, levendigheid binnen de gemeente en vermindering van de economische spin off.
Verhogen parkeerinkomsten
Verhogen van de parkeertarieven, en uitbreiding van het gebied waar betaald parkeren geldt, levert meer inkomsten op.
Consequentie is ‘uitwijkgedrag’ naar gratis parkeergelegenheden. Bovendien het risico van weerstand van zowel bewoners als winkeliers, die bijvoorbeeld liever in plaats van betaald parkeren een blauwe zone willen.
Verhogen tarieven gebruik sportaccommodaties
De tarieven voor het gebruik van sportaccommodaties door sportverenigingen en dergelijken worden verhoogd met circa 5%.
Consequenties is dat sporten duurder wordt voor inwoners omdat verenigingen de hogere tarieven naar verwachting doorberekenen in hun contributie. Ook is het risico aanwezig dat verhoging van tarieven contraproductief uitwerkt op het gebruik, de benutting van onze sportvoorzieningen en tevens de opbrengsten in de exploitatie zullen dalen.
Doorberekenen kosten in marktgelden
Momenteel worden niet alle kosten van het faciliteren van de weekmarkten gedekt door de inkomsten uit marktgelden. Door markttarieven te verhogen wordt de kosten/batenverhouding van de markt meer in evenwicht gebracht.
Consequentie is het risico dat door verhoging van de markttarieven de weekmarkten van Velsen minder interessant worden voor de huidige marktkooplui. Dit kan ervoor zorgen dat de markten, die een belangrijke economische en sociale ontmoetingsplaatsfunctie hebben, verder onder druk komen te staan.
Bedragen x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Uitwerking bezuinigingsmaatregelen | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Stoppen onderscheid evenementenvergunningen | 0 | 10 | 10 | 10 |
Verhoging parkeerinkomsten | 43 | 43 | 43 | 43 |
Verhogen tarieven gebruik sportaccommodaties | 60 | 60 | 60 | 60 |
Doorberekenen kosten in marktgelden | 11 | 11 | 11 | 11 |