Vitaal en sociaal Velsen

Financieel overzicht

(bedragen x €1.000)

Vitaal en sociaal Velsen

Rekening 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Omschrijving

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

3.062

1.449

-1.613

3.562

1.680

-1.882

3.682

1.680

-2.003

5.1 Sportbeleid en activering

305

26

-279

383

23

-360

409

23

-386

5.2 Sportaccommodaties

1.406

0

-1.406

1.362

0

-1.362

1.340

0

-1.340

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

7.706

332

-7.374

8.770

750

-8.021

8.784

402

-8.382

6.2 Wijkteams

2.599

0

-2.599

2.547

0

-2.547

2.609

0

-2.609

7.1 Volksgezondheid

2.736

0

-2.736

2.783

2

-2.781

2.792

2

-2.790

Totaal autorisatieniveau 2.1

17.814

1.807

-16.007

19.408

2.454

-16.953

19.617

2.106

-17.510

6.3 Inkomensregelingen

27.820

20.300

-7.520

26.842

19.071

-7.771

28.152

20.780

-7.372

6.4 Begeleide participatie

4.917

675

-4.242

4.940

0

-4.940

5.074

0

-5.074

6.5 Arbeidsparticipatie

2.288

-21

-2.309

2.544

1

-2.543

2.783

1

-2.782

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

949

0

-949

768

0

-768

778

0

-778

6.71 Maatwerkdienstverlening  18+

14.076

326

-13.750

14.859

268

-14.591

15.616

284

-15.332

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

16.707

-1

-16.707

16.834

0

-16.834

19.553

0

-19.553

6.81 Geescaleerde zorg

13

0

-13

73

0

-73

74

0

-74

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

2.123

5

-2.118

2.115

0

-2.115

2.128

0

-2.128

Totaal autorisatieniveau 2.2

68.893

21.285

-47.607

68.974

19.340

-49.634

74.157

21.065

-53.092

4.1 Openbaar basisonderwijs

201

0

-201

230

0

-230

235

0

-235

4.2 Onderwijshuisvesting

4.262

41

-4.221

4.246

0

-4.246

3.982

0

-3.982

Totaal autorisatieniveau 2.3

4.463

41

-4.422

4.476

0

-4.476

4.218

0

-4.218

Totaal saldo van baten en lasten

91.171

23.133

-68.037

92.858

21.794

-71.064

97.991

23.172

-74.819

0.10 Toevoeging aan reserves

898

898

0.10 Onttrekking aan reserves

2.551

2.551

1.882

1.882

1.191

1.191

Begrote resultaat

92.068

25.684

-66.384

107.784

35.429

-72.355

97.991

24.362

-73.629

De financiële mutaties in de Begroting 2021 worden per autorisatieniveau toegelicht. De algemene en technische mutaties worden niet toegelicht, dit zijn: prijsindexering, actualisatie van de kapitaallasten en toerekening van de personele kosten.

In het financiële beeld zijn niet opgenomen de effecten van de bezuinigingsmaatregelen 2021, het versterken van het weerstandsvermogen en extra inzet op de prioriteiten uit het raadsakkoord. Deze zijn in het eerste deel van de begroting opgenomen.

Autorisatie 2.1
Begroting 2021: overige ontwikkelingen
Invulling bezuinigingstaakstelling Begroting 2020

Bij de vaststelling van de begroting 2020 is besloten tot een bezuinigingstaakstelling van € 250.000 op subsidies die per 2021 moet worden ingevuld. We houden hierbij rekening met de redelijke termijn bij de afbouw van subsidies.
Voor 2021 stellen wij voor deze taakstelling incidenteel in te vullen met de volgende bezuinigingen:


Met deze invulling hoeven er geen bestaande subsidierelaties te worden beëindigd. Onderstaand volgt een toelichting op deze posten.

1   Het budget “Beleid WMO algemeen” is gereserveerd voor kosten voor de technische zorginfrastructuur, maar dit budget komt in 2021 nog niet tot uitgaaf.
2   Het budget voor maatschappelijke begeleiding algemeen werd tot en met 2016 gebruikt voor de subsidie aan Vluchtelingenwerk. Dit is gewijzigd in een inkooprelatie en de kosten hiervan worden gedekt in de budgetten voor de begeleiding van statushouders.  
3 en 4   budget voor wijkgericht werken wordt al enkele jaren minder uitgegeven dan begroot. We verwachten dat dit ook nog het geval zal zijn in 2021. Dit geldt ook voor het budget voor sportsubsidies.
5 t/m 7   Mondiale bewustwording, ontwikkelingssamenwerking en het jeugdinterventieteam zijn niet meer opgenomen in de subsidieregeling sociaal domein.
8         Op het overig jeugd- en jongerenwerk (subsidies voor scouting en speeltuinen) is sprake van een structurele onderschrijding
9        Ondersteuning van minderheden is niet meer opgenomen in de subsidieregeling sociaal domein.
10      Op het budget voor maatschappelijke ondersteuning is sprake van een structurele onderschrijding
11       Op het budget voor ontmoetingsactiviteiten is sprake van een structurele onderschrijding omdat de energielasten voor de buurthuizen volledig kunnen worden doorberekend aan de gebruikers.

De structurele invulling van deze taakstelling met ingang van 2022 is verwerkt bij de invulling van de brede bezuinigingstaakstelling.

Kadernota 2021-2024
De onderstaande autonome ontwikkelingen in de Kadernota meegenomen:

  • Een beter klimaat voor De Brede School : de aanvullende maatregelen zijn noodzakelijk voor een goed binnenklimaat en een normaal energieverbruik (€ 22.000);
  • Onderwijsachterstandenbeleid: de begroting wordt aangepast aan de nieuwe beschikking van het Rijk;
  • Integraal Onderwijshuisvestingsplan : in de jaren 2022 en 2023 is er een voordeel op de kapitaallasten van € 250.000);
  • Vervanging Dolfijnzaal :  door de aanbesteding voor de vervanging Dolfijnzaal en uitbreiding van basisschool de Zefier vallen de kosten hoger uit. (€ 25.000);
  • Medefinanciering vervolgonderzoek RIVM : Velsen draagt samen met de andere IJmond gemeenten bij aan een gezondheidsonderzoek om de mogelijke gezondheidseffecten van grafietregens en stofemissie in de regio in kaart te brengen (€ 46.000);
  • Forensische geneeskunde : de laatste jaren is de inzet van een lijkschouwer bij een vermoeden van een onnatuurlijke dood toegenomen. De kosten zijn daardoor hoger dan is begroot. De begroting wordt aangepast aan het gemiddelde van de afgelopen jaren (€ 25.000).

Autorisatie 2.2

Begroting 2021: overige ontwikkelingen
Stijging kosten Ijmond Werkt!
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling Ijmond Werkt! is de verdeelsleutel voor de bijdragen van de gemeenten gewijzigd. De bijdrage van Velsen neemt hierdoor toe (€ 175.000 oplopend naar
€ 250.000 in 2024).

Actualisatie prognose Juegdhulp en Wmo
De kosten voor Jeugdhulp en Wmo blijven stijgen. Bij de Jeugdhulp zien we dat met name de kosten voor specifieke cliënten in gesloten verblijf (Jeugdzorgpllus) en ambulante hulpverlening toenemen door de inzet van ‘zwaardere’ zorg. Bij de Wmo zien we dat met name de aanvragen voor huishoudelijke hulp blijven toenemen. Ook de aanbesteding zorgt voor een stijging van de kosten.

Kadernota 2021-2024
De onderstaande autonome ontwikkelingen in de Kadernota meegenomen:

  • Voorkomen van problematische schulden : de wet wordt gewijzigd waardoor gemeenten, meer dan nu, verplicht worden extra aandacht te besteden aan vroegsignalering om eerder zicht te krijgen om mogelijk problematische schulden. Deze uitvoering vraagt meer inzet dan wij nu besteden aan de vroegsignalering (€ 73.000);
  • Doordecentralisatie beschermd wonen : de taken voor beschermd wonen komen over van de centrumgemeenten naar alle gemeenten. Voor twee jaar wordt extra capaciteit ingezet om ons voor te bereiden op deze nieuwe taak en afspraken te maken in de regio (€ 65.000);
  • Ambulantisering GGZ : als gevolg van het hoofdlijnen akkoord ambulantisering GGZ zullen de kosten voor de zorg toenemen. Het Rijk heeft de Algemene uitkering verhoogd als tegemoetkoming in deze kosten. Het budget voor deze zorg wordt verhoogd met eenzelfde bedrag (€ 76.000);
  • Aanpassing BUIG : de begroting wordt aangepast aan de nieuwe beschikking van het Rijk. De inkomsten van het Rijk worden verhoogt en het budget voor de bijstandsuitkeringen wordt met hetzelfde bedrag verhoogd (€ 934.000);
  • Hogere uitgaven minimabeleid : het gebruik van de regeling voor bijzondere bijstand en bewindvoering blijft toenemen. De begroting wordt aangepast aan dit hogere gebruik (€ 348.000);
  • Toename Wmo ondersteuning : het gebruik van de Wmo voorzieningen is met de invoering van het abonnementstarief in 2019 aanzienlijk toegenomen. De begroting wordt aangepast aan de verwachte uitgaven en een uitbreiding van de capaciteit om de aanvragen tijdig te kunnen afhandelen (€ 905.000);
  • Toenemend gebruik jeugdhulp : we zien het gebruik van ambulante jeugdhulp stijgen. Ondanks de daling van de jeugdhulp met verblijf nemen de totale kosten toe. De begroting wordt aangepast aan de verwachte kosten (€ 1.801.000).

Besparen en verhogen inkomsten (besluitvorming Begroting 2020)
In deze begroting wordt verder financiële ruimte gemaakt om de autonome ontwikkelingen op te vangen en verder te investeren in Velsen.

Dit betreft de volgende maatregelen:

  • Verlagen administratieve lasten maatschappelijke regelingen (€ 60.000);
  • Herziening subsidiebeleid (€ 250.000), deze heeft ook effect op andere autorisatieniveaus en programma's.

Een toelichting van deze maatregelen is in de bijlage opgenomen.

Autorisatie 2.3

Kadernota 2021-2024

  • Lokaal sportakkoord : de bijdrage van het Rijk voor het lokale sportakkoord is verhoogd. Het budget om het Velsense akkoord te realiseren wordt met dit bedrag verhoogd.

Mutaties in de reserves

(bedragen x €1.000)

Reserve

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Res. Dekking kapitaallasten

133

132

131

131

Res. Instroom statushouders

436

37

0

0

Res. Participatiewet

17

17

17

17

Res. Sociaal domein

502

350

350

0

Reserve Schuldenfonds jongeren

102

0

0

0

Onttrekking aan reserve(s)

1.191

536

498

148

Reserve Dekking kapitaallasten
Dit betreft de dekking van de kapitaallasten voor onderwijsgebouwen en voorzieningen die in deze gebouwen zijn gehuisvest.

Reserve Participatiewet
Het rijksbudget voor de bijstandsuitkeringen (BUIG) is voor Velsen naar verwachting net niet toereikend om de verwachte uitkeringen te bekostigen. Een bedrag van € 17.000 wordt daarom onttrokken aan de reserve Participatiewet.

Reserve Instroom statushouders
Om de activiteiten voor de integratie van statushouders uit te kunnen voeren wordt € 436.000 onttrokken aan de reserve.

Reserve Sociaal Domein
Voor diverse projecten wordt budget aan de reserve onttrokken. Dit betreft de voortzetting van het project jeugdcoaches, praktijkondersteuning GGD en project die worden bekostigd uit het innovatiebudget.

Reserve Schuldenfonds
Voor de kosten van de pilot om de schuldenproblematiek bij jongeren wordt € 102.000 uit de reserve onttrokken.

Meerjarenperspectief

(bedragen x €1.000)

Vitaal en sociaal Velsen

Rekening
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Omschrijving

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-7.374

-8.021

-8.382

-7.993

-7.928

-7.583

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-1.613

-1.882

-2.003

-2.019

-1.958

-1.972

6.2 Wijkteams

-2.599

-2.547

-2.609

-2.453

-2.453

-2.453

7.1 Volksgezondheid

-2.736

-2.781

-2.790

-2.700

-2.700

-2.699

5.1 Sportbeleid en activering

-279

-360

-386

-378

-377

-377

5.2 Sportaccommodaties

-1.406

-1.362

-1.340

-1.340

-1.340

-1.340

6.3 Inkomensregelingen

-7.520

-7.771

-7.372

-7.181

-7.212

-7.212

6.71 Maatwerkdienstverlening  18+

-13.750

-14.591

-15.332

-15.327

-15.324

-15.324

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-16.707

-16.834

-19.553

-19.008

-19.012

-19.012

6.5 Arbeidsparticipatie

-2.309

-2.543

-2.782

-2.833

-2.873

-3.058

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

-2.118

-2.115

-2.128

-2.219

-2.219

-2.219

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-949

-768

-778

-778

-778

-778

6.81 Geescaleerde zorg

-13

-73

-74

-74

-74

-74

6.4 Begeleide participatie

-4.242

-4.940

-5.074

-5.136

-5.211

-5.211

4.2 Onderwijshuisvesting

-4.221

-4.246

-3.982

-4.143

-4.236

-4.313

4.1 Openbaar basisonderwijs

-201

-230

-235

-233

-233

-233

Totaal saldo van baten en lasten

-68.037

-71.064

-74.819

-73.814

-73.927

-73.858

0.10 Toevoeging aan reserves

898

0

0

0

0

0

0.10 Onttrekking aan reserves

2.551

1.882

1.191

536

498

148

Begrote resultaat

-66.384

0

-73.629

-73.278

-73.429

-73.711

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2020 16:00:52 met de export van 10/29/2020 15:57:37