Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Spaarnwoude
Recreatieschap Spaarnwoude
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
a. Bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
b. Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
c. Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder a en b geformuleerde.Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsvoornemens 2020-2023
In 2020 is de integrale visie Spaarnwoude Park vastgesteld en verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma (UVP) met een meerjareninvesterings- en onderhoudsplan, waarin het gewenste niveau van investeringen en onderhoud is vastgelegd. Het UVP wordt gefaseerd uitgevoerd; de eerste fase betreft 2020-2021.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is niet aan de orde omdat dit om zeer hoge frictiekosten zal gaan en om verlies van invloed op de realisatie van de doelstelling.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De informatievoorziening is reeds verbeterd, doordat het secretariaat van het recreatieschap de agenda voor de Algemeen Bestuur-vergadering mailt naar bureau Griffier onder verwijzing naar de vergaderstukken die via een link naar de website van het recreatieschap zijn in te zien.
Financieel
(Wijziging) belang
5,43 %
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 5.186.742
€ 5.175.039
€ 5.163.336
€ 5.151.633
€ 5.139.930
Vreemd vermogen
€ 443.771
€ 606.778
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 275.879
€ 283.052
€ 283.052
€ 283.052
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen,Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort .
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal en wethouder Dinjens (plv)
Behartigd openbaar belang
De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en (het laten) uitvoeren, van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten.
Visie op de verbonden partij
Een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Velsen. Het vigerende milieubeleidsplan loopt af. Er zal geen nieuw plan worden opgesteld. In plaats hiervan zal beleidsmatige input op de gemeentelijke omgevingsvisie gegeven worden. Per 1 mei 2017 zijn de gemeenten die de milieutaken door de Omgevingsdienst laten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst, toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond voor wat betreft het basistakenpakket. De provincie heeft haar Vergunning, toezicht en handhavingstake Wet bodembescherming per 31 december 2018 ondergebracht bij de ODIJ.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Ten aanzien van de uitvoering van het basistakenpakket is deelname verplicht (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreding kan slechts plaatsvinden nadat het algemeen bestuur in overleg met de deelnemer die wenst uit te treden de financiële en overige gevolgen van de uittreding heeft bepaald. Ten aanzien van de frictiekosten bij uittreding wordt verwezen naar de bepaling hierover in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De Omgevingsdienst informeert het college / gemeenteraad aan de hand van zowel begrotingscyclus van de gemeente als van de Omgevingsdienst. Ontwikkelingen en voortgang worden voornamelijk via deze cycli aan het college en de raad kenbaar gemaakt. Bij belangrijke dossiers zoals luchtkwaliteit neemt de portefeuillehouder Milieu deel aan regionale overleggen en worden het college en de raad via college- en raadsvoorstellen geïnformeerd. Voor belangrijke ontwikkelingen worden er presentaties georganiseerd voor college, raad en commissieleden.
Financieel
(Wijziging) belang
Dit is 35,14%.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 386.953
€ 354.256
€ 327.656
€ 312.186
€ 302.416
Vreemd vermogen
€ 8.384.028
€ 7.890.529
€ 7.891.029
€ 7.899.329
€ 7.907.629
Resultaat
0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 1.791.862
€ 1.819.281
€ 1.864.763
€ 1.959.166
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals de uitbreiding van het aantal deelnemers, decentralisatie van taken door de Omgevingswet en het feit dat steeds meer activiteiten worden uitgevoerd op basis van dienstverleningsovereenkomsten en projecten, is het risicoprofiel gewijzigd.
De ODIJ is verzocht om in 2019 de risico’s te actualiseren en om een voorstel over de gewenste omvang van het weerstandsvermogen aan het bestuur voor te leggen. Dit is als zodanig uitgevoerd en gepresenteerd in de begroting 2021. - Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
ReinUnie
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
In de regeling is opgenomen dat gemeenten dit in onderlinge overeenstemming regelen. Dat zal gaan om de financiële gevolgen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de gemeenteraad vooraf te informeren over de verschillende onderwerpen die spelen.
Financieel
(Wijziging) belang
47%
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 201
€ 201
n.n.t.b.
n.n.t.b.
n.n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 3.135.434
€ 2.938.023
n.n.t.b.
n.n.t.b.
n.n.t.b.
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 9.394
€ 9.394
n.n.t.b.
n.n.t.b.
Toelichting financiële gegevens
De cijfers zijn gebaseerd op de begroting 2020 en de begroting 2021.
De jaarlijkse lasten van ReinUnie worden gedekt door een bijdrage van de deelnemende gemeenten en wordt vanuit het budget voor huishoudelijke afval betaald.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een opgelegde bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 1 Januari 2020 bedraagt de algemene reserve € 935,-. Per 31 december is het vermogen gelijk. ReinUnie heeft een bescheiden algemene reserve. Eventuele tegenvallers die niet door de algemene reserve kunnen worden opgevangen, worden door de deelnemers opgevangen middels een grotere bijdrage in het volgende boekjaar. Op grond van de gemeenschappelijke regeling ReinUnie is er geen voorschrift over de minimale of maximale algemene reserve.
- Gemeenschappelijke regelingen Afvalschap IJmond-Zaanstreek
Afvalschap IJmond-Zaanstreek
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Bal
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) beheerde t/m medio 2020 de aandelen van de NV HVC. De gemeente Velsen is rechtstreeks aandeelhouder. De taken van het AIJZ waren beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouder zijn; Namelijk via het bestuur van het AIJZ een standpunt bepalen voor de Algemene Vergadering van HVC. HVC verwerkt het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier.
Visie op de verbonden partij
Het doel van het AIJZ was het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten met betrekking tot het beheer van de aandelen van HVC. Velsen heeft op 21 januari besloten om uit de AIJZ te treden. HVC heeft daar mee ingestemd. Naar verwachting zal het tot medio 2020 duren voor dat het volledig is geëffectueerd.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Velsen meent dat gezamenlijk aandeelhouder zijn niet langer een voordeel heeft.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uittreden betekent niet langer een bijdrage betalen aan AIJZ, Naar verwachting volgen er eenmalige kosten uit het uittreden. Die kosten zijn minder dan de gebruikelijke jaarlijkse bijdrage.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door uit te treden worden de lijnen korter en kan de raad eerder en beter betrokken worden.
Financieel
(Wijziging) belang
25%.
AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aantal aandelen HVC. Velsen staat via AIJZ garant voor 25% van die aandelen van AIJZ. Die aandelen (132 stuks) komen straks direct in bezit van Velsen.Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 17.018
€ 8.500
€ 8.500
n.n.t.b.
n.n.t.b.
Vreemd vermogen
€ 3.482
€ 1.500
€ 1.500
n.n.t.b.
n.n.t.b.
Resultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 5.525
€ 5.525
€ 5.525
Toelichting financiële gegevens
Dit is de vastgestelde begroting 2020 van AIJZ. Door het uittreden van Velsen zal dat wijzigen. Vanaf 2021 zal er naar verwachting geen bijdrage meer betaald worden. In 2020 nog beperkt.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging. Uittreden leidt echter wel tot een bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De aandeelhouders van HVC ieder naar rato aansprakelijk voor de schulden en tekorten van HVC. Sinds 2017 is dat niet meer hoofdelijk voor het totaal aan garantstelling. Gezien het meerjarenperspectief van de HVC is het risico laag. Het feit dat Velsen uit AIJZ treedt verandert niets aan dat risico. Velsen blijft voor een gelijk deel aandeelhouder in HVC alleen voortaan op persoonlijke titel.
- Gemeenschappelijke regelingen Centraal Nautisch Beheer
Centraal Nautisch Beheer
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een “Bedrijfsvoering organisatie”. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het DB en drie (raadsleden) in het AB.
Behartigd openbaar belang
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepsvaartverkeer, informatiepositie benutten en verbeteren. Daarin speelt informatie en informatiesystemen steeds belangrijker. Er zijn snelle ontwikkelingen op het gebied van de scheepvaart informatiesystemen. CNB houdt zich bezig met het vormgeven van de informatieketens waar de havenmeester deel van uitmaakt in rol van autoriteit en partner. Ook de bouw van de sluis en nautische toegankelijkheid en veiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt de komende jaren.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de GR.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Eventuele uittreding is uit bestuurlijk oogpunt kwestieus, omdat CNB een gemeenschappelijk regionaal doel dient.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Dat kan eventueel door (naast begroting en jaarrekening) voorafgaande aan belangrijke of strategische besluitvorming, een informatieve sessie te organiseren.
Financieel
(Wijziging) belang
Geen financieel belang
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De uitvoering van de taken van het CNB vallen organisatorisch binnen de organisatie van Haven Amsterdam in een aparte divisie havenmeester (DHM) . De opzet van de gemeenschappelijke regeling is zo dat het exploitatie resultaat gedragen wordt door het Havenbedrijf Amsterdam.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk, gemeente Uitgeest en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn en Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de Participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJW verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Velsen.
Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmondWerkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het hier op gebaseerde werkplan vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJW en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. Aan de hand van de resultaten van een onderzoek naar de effectiviteit van re-integratie zal in 2020 gewerkt worden aan een nieuwe meerjarige uitgangspuntennotitie.Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Geen uittreding Uitgeest. Dit gaat vooralsnog niet door.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Door de informatievoorziening op beleids- en financieel niveau tussen de samenwerkende partners te intensiveren, bijvoorbeeld bij het samenstellen van het werkplan. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners verhoogt met 2%. Conform de gemeenschappelijke regeling; in 2019 kwam dit uit op 44,0%.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 1.732.000
€ 1.703.000
€ 1.674.000
€ 1.645.000
€ 1.616.000
Vreemd vermogen
€ 1.835.000
€ 1.835.000
€ 1.835.000
€ 1.835.000
€ 1.835.000
Resultaat
-
-
-
-
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 7.048.000
€ 6.837.000
€ 6.901.000
€ 6.858.000
Toelichting financiële gegevens
Bron: begroting 2021 en meerjarenraming 2022 t/m 2024 van de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Het betreft hier een initiële begroting op hoofdlijnen.
De financiële bijdrage bestaat uit het P-deel van het Participatiewet. De bijdrage wordt bepaald conform de in 2019 nieuw vastgestelde gemeenschappelijke regeling op een in voldoende mate bekostigend bedrag dat is gebaseerd op de begroting van IJmond Werkt en het aandeel per gemeente gebaseerd op het aantal inwoners.
Het eigen vermogen bestaat uit € 500.000 algemene reserve en overige reserves voor o.a. huisvesting groen Heemskerk en herstructurering WSW.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (opgelegde) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Mogelijke kortingen op het Wsw- en re-integratiedeel subsidie uit het participatiebudget
- Eventuele bezuinigingen op de (groen)opdrachten die de deelnemende gemeenten aan IJmond Werkt! verstrekken
- Vermindering LIV subsidie
- Niet realiseren NBW plekken
- Cao loonsverhoging ambtenaren
- Zittend bestand minder snel omlaag dan verwacht
- Gelijkrecht payroll
- Meer vergoedingen uit participatiebudget
- Oplopend ziekteverzuim bij sw
- Vennootschapsbelasting plicht
- Uittreding Uitgeest gaat vooralsnog niet door maar kan alsnog plaatsvinden - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
http://www.leerplein-mzk.nl/
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2020-2023
In 2021 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d. waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Financieel
(Wijziging) belang
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude is door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uitgetreden uit de GR schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over vijf jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende vijf jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR).
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 38.563
€ 40.314
41.477
€ 44.563
Toelichting financiële gegevens
De bijdragen zijn gebaseerd op de begroting 2021 en meerjarenbegroting t/m 2024.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Noord-Hollands Archief
Noord-Hollands Archief
Programma 3
Wonen en leven in Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden. Het Noord-Hollands archief zet hierbij ook in op het digitaliseren van archieven en beeldcollecties. Veelgevraagd en kwetsbaar materiaal wordt voor een breed publiek beschikbaar gemaakt.
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Het programma van het Noord-Hollands Archief voor de periode 2017 – 2020 ligt vast in het beleidsplan “voor nu en later”. In dit beleidsplan worden 15 actielijnen onderscheiden met in totaal 57 concrete acties en resultaten. .Het Meerjarenbeleidsplan 2021-2024 van het Noord-Hollands Archief wordt ontwikkeld.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel
(Wijziging) belang
Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 335.573
€ 362.846
€ 380.931
Toelichting financiële gegevens
Het Noord-Hollands Archief heeft in 2019 een nieuwe tarievenstructuur ingevoerd voor de extra activiteiten in het kader van de digitale archivering (e-depot). De financiële bijdrage van Velsen (jaarlijks € 287.663) is daarom verhoogd met een bijdrage voor digitaal informatiebeheer in de vorm van een vast bedrag per inwoner met een aflopend kortingspercentage in de jaren 2019-2022. Deze bijdrage bedraagt in 2021 € 75.183 en € 93.268 vanaf 2022.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
- het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
- het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak;
- het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
- het instellen en in stand houden van een brandweer;
- het instellen en in stand houden van een GHOR;
- het voorzien in de regionale meldkamerfunctie NH;
- het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
- het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken;
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
- M.i.v. 2020 uitvoering geven aan de taken van Veilig Thuis en aan een 7-tal taken op het gebied van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing / rampenbestrijding van de gemeente. Voor het VRK is het een bijzondere periode. De organisatie staat door Corona in de crisisstand. Naast de aanpak van de crisis zal er de komende tijd nog veel aandacht worden besteed aan de infectiebestrijding i.v.m. het vraagstuk antibioticaresistentie. Daarnaast richt de VRK zich op het toenemende aantal evenementen in de regio en de toename van het aantal (milieu) incidenten en de bijbehorende adviesvraag. Bij de brandweer is de voorbereiding op terroristische aanslagen op Schiphol een belangrijk aandachtspunt. In de bedrijfsvoering zijn de pijlen vooral gericht op het privacybeleid en de informatiebeveiliging.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
€ 2.738.000
€ 2.141.000
€ 1.799.00
€ 1.747.000
€ 1.714.000
Vreemd vermogen
€ 47.081.000
€ 49.949.000
€ 48.682.000
€ 47.705.000
€ 46.414.000
Resultaat
€ 390.000
€ 31.000
€ 191.000
€ 78.000
€ 17.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 6.787.000
€ 7.966.000
€ 7.966.000
€ 7.966.000
Toelichting financiële gegevens
N.v.t.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen Kennemerstrand N.V.
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk kustdorp rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Marina, KondorWessels Vastgoed en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillig
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
N.v.t.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
N.v.t.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€31.797) -51%
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Kennemerstrand N.V. heeft een 100% deelneming in Kennemermeer B.V.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Coöperaties en vennootschappen Zeehaven IJmuiden N.V.
Zeehaven IJmuiden N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de vijf commissarissen.
Behartigd openbaar belang
Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/ aanvoerders en de groothandelaren.
Visie op de verbonden partij
Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Binnen de kernsectoren Food, Energy en Leisure de positie van Zeehaven te versterken. Daarbinnen is met name offshore wind een belangrijk onderwerp. In 2018 en 2019 worden de parken voor de Hollandse kust getenderd. Dit levert in potentie heel veel werk op. Zeehaven wil een substantieel deel van deze nieuwe economie naar zich toe trekken. Daarvoor wordt binnen de regio met andere havens samengewerkt.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie c.q. tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Het ontstaan van frictiekosten bij eventuele uittreding is afhankelijk van de wijze waarop de gemeente in staat is haar aandeel in de NV over te dragen.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Via het houden van aparte informatiesessies kan de informatievoorziening aan de raad worden verbeterd.
Financieel
(Wijziging) belang
€ 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Borg € 9.000.000
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeente is aandeelhouder voor 16,9% van het aandelenkapitaal. Daarnaast is er een borgstelling van de gemeente aan Zeehaven IJmuiden voor de IJmondhaven van € 9.000.000.
- Coöperaties en vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
BNG Bank N.V.
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf Provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort.
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Halt
Stichting Halt
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
N.v.t.
Behartigd openbaar belang
Halt is verantwoordelijk voor de zogenaamde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening van straffen voor jeugdigen), conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie vastgestelde regels. Aanvullend hierop werkt Halt ook aan het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag, onder andere door het verzorgen van voorlichtingslessen op het basis- en voortgezet onderwijs. Halt heeft hiermee tot doel om vandalisme en andere vormen van veel voorkomende jeugdcriminaliteit te voorkomen en te bestrijden en om oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder jongeren leiden.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks 398 uur af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsvoornemens 2020-2023
Voornemen is het versterken van de aanpak van jeugdoverlast door inzet van Halt, door bijvoorbeeld scholieren voor te lichten over groepsdruk, vuurwerkoverlast en jeugdoverlast. Ook wil de gemeente stimuleren dat de Haltstraf wordt ingezet bij jonge overtreders.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Financieel
(Wijziging) belang
N.v.t.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
€ 33.830
€ 33.830
€ 33.830
€ 33.830
Toelichting financiële gegevens
€ 33.830 is bestemd voor het afnemen van 398 uur preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.
- Stichtingen en verenigingen Winkelstichting Plein ’45
Winkelstichting Plein ’45
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven bestuurders, waarvan er één wordt voorgedragen door het college van B&W, te weten dhr. B. van Zijll.
Behartigd openbaar belang
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Visie op de verbonden partij
Het in belang van de goederen- en dienstenvoorziening van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoenden in de gemeente Velsen.
Beleidsvoornemens 2020-2023
De beleidsvoornemens komen voort uit de in de stichtingsakte opgenomen doelstelling, namelijk het in belang van de goederen en dienstenvoorzieningen van de bevolking van de gemeente Velsen zonder winstoogmerken, beschikbaar stellen van bedrijfsruimten aan de handeldrijvende of neringdoende in de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname (zie artikel 5, lid 2a).
Welke frictiekosten / Frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële e/o bestuurlijke)?
Nihil.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad / college worden verbeterd?
Het college ontvangt o.g.v. art. 15, lid 7, de door het bestuur van de Winkelstichting vastgestelde jaarstukken. Deze kunnen ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Een vertegenwoordiger van het college heeft periodiek overleg met degene die door het college is voorgedragen als bestuurslid van de Winkelstichting. Dat overleg zou frequenter kunnen plaatsvinden.Financieel
(Wijziging) belang
Het bestuur van de stichting besluit tot het al dan niet opheffen van de stichting. Bij opheffen zal het bestuur alle bezittingen, inclusief lusten en lasten, om niet aanbieden aan de gemeente.
Financiële gegevens
2020
2021
2022
2023
2024
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De jaarrekening over 2019 is nog niet ontvangen en de Winkelstichting Plein 1945 maakt geen begroting voor de komende jaren
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
N.v.t.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
N.v.t.