Burger en bestuur

Het versterken van de leefbaarheid en veiligheid voor inwoners , bedrijven en bezoekers.

Subdoelstelling

Verder

Aanpak ondermijnende criminaliteit
Ondermijning betekent dat de bovenwereld en de onderwereld met elkaar verweven raken. De onderwereld maakt gebruik van structuren in de bovenwereld, die de rechtsorde ernstig kunnen aantasten. Zo worden vergunningen gebruikt voor het witwassen van geld, worden woningen en bedrijfspanden gebruikt voor de productie van drugs en de handel in drugs en wordt fraude in de hand gewerkt door 'zwarte vis' buiten de visafslag te verhandelen. Een actieve rol van de gemeente is dan ook vereist.
In 2021 zetten we vanuit dit thema in op preventie en het tegenhouden van ondermijning. Criminelen worden aangepakt. We zetten in op het vergroten van de weerbaarheid van onze gemeente, kwetsbare personen en branches. En we werpen meer barrières op om het criminelen moeilijker te maken. Hiervoor is een Actieplan Ondermijning opgesteld.

In de aanpak werken we samen met verschillende partners, waaronder het Openbaar Ministerie, de politie, de belastingdienst, andere gemeenten en de Bedrijfsinvesteringszone (BIZ) in het havengebied van IJmuiden waar ondernemers met elkaar samenwerken voor een veilig ondernemersklimaat. De omvang van de problematiek wordt voortdurend gemonitord door een ambtelijk 'themateam Ondermij-ning'. Dit team voert, al dan niet in het RIEC samenwerkingsverband, controles uit als dat noodzakelijk is om een sterkere informatiepositie te genereren of criminelen aan te kunnen pakken.

Bibob
Bij vergunningaanvragen voor bijvoorbeeld een nieuwe horecagelegenheid of grote bouwactiviteiten vindt een toets plaats om te voorkomen dat deze vergunningen worden gebruikt voor criminele activiteiten die ook ondermijnend kunnen werken. Deze toets heet de Bibob-toets. De regels daarover staan in het Bibobbeleid gemeente Velsen. In 2020 is een op IJmondiaal niveau geharmoniseerd Bibobbeleid vastgesteld met als doel een waterbedeffect te voorkomen. Ook worden onderling ervaringen uitgewisseld als het gaat om de toepassing van het beleid.

Drugsaanpak
Wanneer de politie in een pand een hennepkwekerij, een harddrugslaboratorium of een handelshoe-veelheid drugs aantreft, kan de burgemeester dat pand sluiten. Het doel daarvan is om het pand uit het drugscircuit te verwijderen, de loop uit het drugspand te halen en de bekendheid als verkooppunt te verminderen. Sinds wijziging van de Opiumwet kunnen panden nu ook worden gesloten als sprake is van zogenoemde voorbereidingshandelingen. Daarbij hoeft nog geen sprake te zijn van de aanwezigheid van drugs of een productielocatie van drugs. Het is voldoende om te constateren dat daarvoor voorbereidingen worden getroffen.

High impact crimes
De veiligheidsmonitor laat zien dat het slachtofferschap van veelvoorkomende vormen van criminaliteit en overlast in Velsen wat hoger ligt dan gemiddeld in Nederland. Wij blijven inzetten op de bewustwording van de impact die deze zogenaamde ‘high impact crimes’ (HIC) hebben op slachtoffers. Ook bij de bestrijding van criminaliteit (en overlast) wordt het slachtoffer centraal gesteld. De accenten voor de aanpak veranderen jaarlijks. We zien namelijk dalingen en ook stijgingen van de divers HIC’s in de politiecijfers. Het vraagt om een gerichte en flexibele aanpak, waarbij niet elke HIC in elke wijk even ernstig scoort.

Veilige havens
Het veilig houden van de haven vraagt om voortdurende inzet. Mede gelet op (inter)nationale ontwikkelingen als de Brexit en het  Noordzee-akkoord dat belangrijk is voor de visserijbranche. Vanuit de eerder genoemde Bedrijfsinvesteringszone, het Haventeam en de regionaal vormgegeven aanpak rond maritieme smokkel wordt hieraan gewerkt.

Cybercriminaliteit  
Cybercriminaliteit ontvouwt zich als een probleem dat steeds groter wordt. Online criminaliteit vereist een andere aanpak, dan traditionele criminaliteit, omdat bij de daders andere risicofactoren aan de orde zijn dan bij traditionele vormen van criminaliteit. Verder blijkt uit de Veiligheidsmonitor dat de aangiftebereidheid van cybercriminaliteit nog steeds laag is. Ook (jeugdige) daders hebben niet altijd door dat ze een strafbaar feit begaan. Velsen wil verdere voorlichting organiseren en slachtoffers van deze delicten stimuleren zich vaker te melden bij de politie. Hiernaast wil de gemeente gebruik maken van het door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) ontwikkelde barrièremodel.  

Inzet handhaving openbare ruimte
De politie trekt zich op steeds meer vlakken terug, waardoor steeds meer inzet van de handhavers noodzakelijk is. Handhavers richten zich op de aanpak van overlast en kleine ergernissen en andere feiten die de leefbaarheid aantasten. Denk aan overlast van jeugd, afval, honden en parkeren. De vereiste extra inzet zal zich met name in de zomerperiode richten op het strand en op evenementen.   

Vuurwerk tijdens de jaarwisseling
De gemeente Velsen volgt de landelijke ontwikkelingen. De coronacrisis plaatst deze ontwikkelingen in ander perspectief. Zoals een vuurwerkshow in relatie tot de 1,5 meter samenleving en de negatieve financiële impact van de coronacrisis die ook op gemeentelijke begroting een wissel trekt.

Een nieuwe post voor de reddingsbrigade en wind- en watersporters
De stranden van IJmuiderslag, IJmuiden aan Zee en Strand Noordpier hebben zich de afgelopen jaren steeds meer geprofileerd als hotspot op het gebied van wind- en watersport. De voorzieningen op het strand kunnen nog verder worden uitgebreid met kleedruimtes, douches, kluisjes, verhuur en opslag van materialen. Voor het strand Noordpier worden hiertoe plannen gemaakt, waarbij een combinatie met een post voor de reddingsbrigade als optie wordt meegenomen. Het gebouw ‘de Waecker’ nadert het einde van zijn levensduur. Het is in onderzoek of er gewacht kan worden op een eventuele integratie van de reddingsbrigade in een ander gebouw. Of dat beter het huidige pand vernieuwd en verhoogd kan worden.  

Pilot gebiedsgebonden werken
De gemeente wil met deze vorm van werken beter laten aansluiten bij de leefwereld van inwoners en bedrijven. Zo blijkt uit de Veiligheidsmonitor bijvoorbeeld dat criminaliteit, overlast en onveiligheid zich concentreert op bepaalde plekken. Onderdeel van de pilot die de gemeente in wil zetten is dat zij meer worden betrokken bij ontwikkelingen in hun woon- en leefomgeving. Soms kan een gemeentelijke taak bijvoorbeeld beter, goedkoper of met meer betrokkenheid door inwoners worden uitgevoerd. Via het programma Samenspel wordt in verschillende wijken al geëxperimenteerd met verschillende vormen van zeggenschap en betrokkenheid.

Aanpak agressieve honden
In de afgelopen jaren kwamen in Velsen regelmatig bijtincidenten voor. Daarom worden steeds vaker aanlijn- en/of muilkorfgeboden opgelegd. Om het aantal incidenten terug te dringen werkt het Rijk aan een aantal maatregelen, waaronder het opzetten van een landelijk registratiesysteem van bijtincidenten. Op lokaal niveau hebben wij werkafspraken met de politie over de aanpak van agressieve honden. Deze werkafspraken worden omgezet in gemeentelijk beleid.

Reguliere activiteiten

Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid
De 34 gemeenten in Noord-Holland, het Openbaar Ministerie en de nationale politie in de politie-eenheid Noord-Holland stellen elke vier jaar een Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) op. Daarin staan gezamenlijke doelstellingen voor de aanpak van veiligheidsknelpunten in Noord-Holland. Dat plan loopt vanaf 2019 tot en met 2022.

Kadernota Veilig in Velsen
Tot nu toe maakte de gemeente elke vier jaar een veiligheidsplan met prioriteiten. Vanaf 2019 is ervoor gekozen om jaarlijks enkele speerpunten te benoemen. Dit sluit aan bij de tijdsgeest: de ontwikkelingen in de maatschappij volgen elkaar namelijk snel op. Dat is ook te zien in het veiligheidsdomein. Zwaartepunten in het veiligheidsbeleid kunnen lokaal jaarlijks verschillen. Dat betekent ook dat de gemeente een actueel beeld van veiligheidsproblemen moet hebben.
Voor het jaar 2021 is het speerpunt ‘integrale veiligheid met de focus op ondermijning en drugsoverlast’. Hieronder valt extra aandacht voor handhaving, ondermijning en jeugd & criminaliteit.

Handhaving openbare orde
Indien het voorkomen van verstoringen van de openbare orde niet lukt, of niet dreigt te lukken, dan is het de verantwoordelijkheid van de burgemeester om maatregelen te nemen om die orde te herstellen. Zo kan hij een tijdelijk huisverbod opleggen aan een pleger van huiselijk geweld of iemand die een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving gedwongen laten opnemen in een GGZ-instelling. Ook kan hij een woning of een ander gebouw sluiten bijvoorbeeld bij het aantreffen van illegale drugs.

Melden van verdachte situaties: doen!  
Velsen stimuleert inwoners om bij de politie verdachte situaties te melden. Zo werken politie, woning-corporaties en gemeente sinds 2014 samen in het project Horen, zien en melden. Doel hiervan is dat meer mensen willen melden en aangifte willen doen. Dat gebeurt door informatie over woninginbraken in de gemeente op Facebook te zetten (ca. 6.285 volgers) met de vraag om melding te doen als iemand iets verdachts gezien heeft. Daarnaast geeft het project tijdens bijeenkomsten tips over het melden van verdachte situaties. Ook stimuleert de gemeente dat inwoners uitkijken naar een persoon of een voertuig in de buurt, als iemand vermist wordt of er is een auto gestolen. Velsen financiert Burgernet met een jaarlijkse bijdrage. Deelnemers ontvangen een SMS-bericht met informatie als er net een strafbaar feit is gepleegd of als een persoon vermist is.

Crisisbeheersing ondergebracht bij de Veiligheidsregio
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de organisatie van hulp bij rampen en crises. De gemeenten in
Kennemerland hebben deze taken bij de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) ondergebracht. De
Wet Veiligheidsrisico’s zegt dat Velsen hier, samen met de andere gemeenten in Kennemerland, aan moet meedoen en meebetalen. Iedere veiligheidsregio heeft documenten waarin staat hoe zij omgaat met crises. Voor Velsen is van belang dat er voor Tata Steel en het Noordzeekanaalgebied een eigen rampbestrijdingsplan bestaat. Daarnaast kan de gemeenteraad een zienswijze indienen op een aantal beleidsplannen.

Gemeentelijke organisatie bij crises en incidenten
Bij de organisatie van hulp bij rampen en crises bij de VRK zijn de politie, de brandweer, de genees-kundige diensten en de gemeente betrokken. De VRK gemeenten vormen samen de intergemeentelijke crisisorganisatie (Bevolkingszorg) die bij een crisis/ramp verantwoordelijk is voor publieke zorg, omgevingszorg, informeren verwanten, crisiscommunicatie en nazorg. Naast rampen en crises doen zich openbare orde incidenten voor waarbij geen disciplinaire crisisorganisatie nodig is, maar waarbij wel die sprake is van (kans) op verstoring van de openbare orde. Daarom is er ook nog een lokale incidentenorganisatie. Deze organisatie is vastgelegd in het door het college vastgestelde ‘Lokaal incidentenprotocol Velsen’.

Veilig Noordzeekanaal: veel ogen kijken mee
Velsen neemt deel aan overleggen over de veiligheid op en om het Noordzeekanaal. Dat doet Velsen
samen met de andere Noordzeekanaalgemeenten, de politie, Havenbedrijf Amsterdam, Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en de veiligheidsregio’s Kennemerland, Zaanstreek Waterland en Amsterdam Amstelland. Dit is een netwerkorganisatie die meedenkt over de openbare orde en veiligheid en nautische, fysieke en milieuveiligheid. Dit overleg draagt bij aan een goede coördinatie van werkzaamheden die de verschillende organisaties (vanuit eigen bevoegdheden) hebben als het gaat om de veiligheid op en om het Noordzeekanaal.

Verordening havenveiligheid
De burgemeester van een havengemeente heeft een aantal wettelijke taken op gebied van veiligheid in de haven. Denk aan het toezicht op naleving van wetgeving of certificering van bedrijven die internationaal scheepvaart ontvangen en afhandelen (International Ship and Port facility Security Code).
In plannen staat hoe de gemeente hiermee omgaat. Zo heeft de gemeenteraad van Velsen in 2012 de Regionale Havenverordening vastgesteld waarin bevoegdheden en procedures staan uitgewerkt over havenveiligheid in het Noordzeekanaalgebied.

Diversiteit is belangrijk
De gemeente vindt het belangrijk dat de mensen in Velsen goed met elkaar omgaan. Dat gebeurt niet altijd. Door verschillen tussen mensen is er wel eens sprake van bijvoorbeeld discriminatie over leeftijd, inkomen, opleiding, afkomst, handicap of seksuele voorkeur. Velsen stelt zich daarom als doel om respect voor de verschillen tussen mensen te vergroten en waar nodig inwoners weerbaar te maken tegen de gevolgen van discriminatie.

Discriminatie: iedereen moet makkelijk kunnen melden
Elke burger moet toegang hebben tot een antidiscriminatiebureau om discriminatie te voorkomen en te bestrijden; dat is wettelijk vastgelegd. In Velsen is dat het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland. Deze onafhankelijke organisatie werkt aan de bevordering van een tolerante samenleving en bestrijding van ongelijke behandeling. Het regisseert en behandelt klachten, geeft voorlichting, ondersteunt, doet onderzoek, maakt beleid en adviseert op het gebied van discriminatie. Velsen ondersteunt initiatieven uit de samenleving die vrijheid benadrukken of discriminatie willen tegengaan. Daarom is Velsen ook een zogenaamde regenbooggemeente.

Polarisatie: preventie en hulp om tweedeling in de maatschappij tegen te gaan
De verwachting is dat de verschillen tussen mensen de komende jaren alleen maar gaan toenemen. Daardoor kan een tweedeling ontstaan in de maatschappij. De gemeente probeert dit tegen te gaan, onder andere door het helpen van kwetsbare mensen en het beperken van sociale overlast. Ook is er aandacht voor preventie, waarbij het verbinden van de overheid met het maatschappelijk domein van groot belang is. Verbinding en inclusie zorgen niet alleen voor toenemende cohesie, maar ook tot een verhoging van aanwezige kennis, doordat informatie wordt gedeeld.  

Radicalisering in verschillende vormen
Radicalisering kenmerkt zich door bereidheid om diep ingrijpende veranderingen in de samenleving, eventueel op ondemocratische wijze, na te streven. De gedachten of gedragingen van een geradicali-seerd persoon wijken in toenemende mate af van de gangbare normen in de cultuur. Dit kan gezien worden als een vergaande vorm van polarisatie. De vormen van radicalisering waar momenteel onze zorgen naar uitgaan zijn islamradicalisme en rechtsextremisme. Daarnaast vragen ook het linksextre-misme en dierenrechtenactivisme aandacht evenals nieuwe vormen van radicalisering en extremisme. Bij meldingen omtrent radicalisering overlegt Velsen met partijen zoals de politie en het Openbaar Ministerie welke activiteiten kunnen worden uitgevoerd. Ook is Velsen betrokken bij de projectgroep CTER vanuit Noord Holland Samen Veilig. Deze projectgroep werkt aan de aanpak van maatschappelijke ondermijning (o.a. jihadisme, salafisme, rechts extremisme, polarisatie etc.). De projectgroep kent een bestuurlijke kopgroep en een ambtelijke kopgroep. Deze bereid de bestuurlijke kopgroep voor en wisselt ervaringen uit. Dit vergroot de samenwerking en verbetert de informatiedeling wat nodig is om radicalisering tegen te gaan.

Bommenkaart
Niet gesprongen conventionele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog, ook wel aangeduid als onontplofte oorlogsresten (OOR), worden in grote mate aangetroffen in de gemeente Velsen. Op basis van de opgestelde bodembelastingskaart OOR (hierna: bommenkaart) is het onderzoek naar het effect van naoorlogse veranderingen in de bodem gaande. Hiermee wordt de bommenkaart compleet. Er wordt direct duidelijkheid verschaft over  de aanwezigheid van explosieven en welke vervolgstappen dan eventueel gezet moeten worden (bijvoorbeeld bij voorgenomen bouwwerkzaamheden).

Deze pagina is gebouwd op 10/29/2020 16:00:52 met de export van 10/29/2020 15:57:37