Bedrijfsvoering

Personeel en organisatie

‘Graag gedaan’ is sinds 2017 het programma van alle medewerkers van gemeente Velsen om de organisatie verder te ontwikkelen tot een organisatie waarin Velsen optimaal samenwerkt. Samenwerken met elkaar, met inwoners, met ondernemers en organisaties uit Velsen. Maar ook met gemeenten en organisaties in onze omgeving. Het programma helpt bij de ontwikkeling tot een volwassen organisatie die nieuwe uitdagingen aan kan en een volwaardig partner is binnen de samenleving.

De noodzaak om te ontwikkelen is ontstaan omdat de verwachtingen vanuit de samenleving over de gemeente veranderd zijn. De samenleving is meer in staat om zelf zaken op te pakken. De gemeente moet daarin mee bewegen. De invloed vanuit de samenleving op het handelen van de gemeente is de afgelopen jaren groter geworden. De gemeente wil dan ook de samenleving eerder betrekken en zet daarom vol in op samenspel. Daarnaast wil de gemeente minder regels en meer werken op basis van vertrouwen. En net als bij andere dienstverleners hebben inwoners hoge verwachtingen als het gaat om snelheid, kwaliteit, service en transparantie van gemeentelijke diensten. Kortom, de rol van de gemeente als belangenafweger en dienstverlener verandert. De gemeentelijke organisatie wil zich aanpassen aan deze verwachtingen en in staat zijn om snel te kunnen voldoen aan nieuwe, toekomstige verwachtingen.

In de organisatie wordt deze organisatieontwikkeling in samenhang opgepakt. Medewerkers willen namelijk vaak ‘Graag gedaan’ kunnen zeggen. Dat kan pas als de ander eerst ‘Dank u wel’ heeft gezegd.
Om richting te geven aan de organisatieontwikkeling leggen we de focus op onderstaande zes thema’s, de zogenaamde Graag gedaan speerpunten. Ieder team en domein heeft in 2020 aangegeven in welke mate zij werken volgens deze speerpunten en waar ruimte is voor verbetering. In 2021 werkt Velsen verder aan deze specifieke verbeterpunten. Daarnaast werken we verder aan onderliggende structuren om het continu verbeteren onderdeel te laten zijn van de Velsense manier van werken.

  1. Communicatie is van iedereen
    • Velsen werkt toe naar een communicatieve organisatie. Dit betekent dat medewerkers relevante informatie op tijd delen, zich inleven in de ander. Maar ook dat medewerkers het gesprek aangaan, horen wat er binnen en buiten speelt en er – op het gebied van hun specialisme – op inspelen. Om dit te kunnen doen, werkt Velsen aan het verbeteren van de communicatievaardigheden van de medewerkers.
  2. Leiderschap
    • Leiderschap is niet een positie of een titel. Het is doen en laten zien. Het gaat over de ambities die medewerkers willen delen, doelen die zij willen realiseren en dromen die zij waar willen maken. Managers hebben hierin een coachende en faciliterende rol. Leiderschap betekent o.a. dat medewerkers open en transparant zijn, verantwoordelijkheid nemen en geven, denken in oplossingen en hierin proactief zijn. Dat vraagt om iets anders in leiderschap.
  3. Talent aan zet
    • In Velsen krijgen medewerkers de ruimte en ondersteuning om hun talenten in te zetten en zichzelf te ontwikkelen. Velsen werkt eraan dat medewerkers hun talenten kennen, ontwikkelen en goed weten in te zetten. Van medewerkers wordt verwacht eigenaarschap te nemen over hun eigen loopbaan.
  4. Slimmer organiseren
    • Velsen werkt toe naar een slimme organisatie die continu bezig is het werk te verbeteren. Velsen behoudt wat goed werkt, maar is wel kritisch. Bestaande structuren, processen of werkafspraken die de kwaliteit van het werk in de weg zitten,  organiseert Velsen slimmer. Dit kunnen grote veranderingen zijn zoals het aanpassen van de organisatiestructuur of kleinere veranderingen zoals werken volgens omgekeerd mandaat.
  5. Digitaal werken
    • Velsen verbetert de digitale dienstverlening steeds verder in de lijn van de verwachtingen uit de samenleving. Dit betekent steeds meer dienstverlening op een goede manier digitaal beschikbaar. Velsen houdt hierbij aandacht voor inwoners die bijvoorbeeld problemen hebben met taal of de digitale wereld waarin we leven. Ook intern werkt Velsen aan digitale efficiëntie en het verhogen van digitale vaardigheden van medewerkers.
  6. Huisvesting
    • Velsen werkt toe naar een passende werkomgeving, gericht op samenwerking. Aan de hand van een huisvestingsconcept en inrichtingsplan wordt de fysieke werkomgeving aangepast. Dit vindt stapsgewijs plaats. De gevolgen van het coronavirus en daarmee het meer thuiswerken door medewerkers biedt aanvullende mogelijkheden. In 2021 zal nog meer nadruk liggen op transparantie en samenwerken.
Deze pagina is gebouwd op 10/29/2020 16:00:52 met de export van 10/29/2020 15:57:37